PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Teamfunctioneren: teambuilding, ken je team, karakterverschillen in het team: kansen en valkuilen

Doelgroep

Schoolteams basis- en secundair onderwijs

Inhoud

Teambuilding. De een neemt deze term vol verlangen in de mond, in de hoop dat de relaties binnen het schoolteam weer in evenwicht zouden geraken. Anderen huiveren dan weer bij het horen van dit (mode)woord. Het roept visioenen op van een eerder kunstmatige opgeklopte sfeer die in geen geval de werkelijke relaties op de werkvloer weerspiegelt. In beide gevallen is er sprake van overdrijving.

Teambuilding is vooral een tijd waar het samen functioneren als groep centraal staat. Via een intakegesprek worden de doelen voor het team bepaald. Soms is dit het bestendigen en uitbouwen van de bestaande (goede) werksfeer. Bij anderen staat (hernieuwde) kennismaking weer centraal. In bepaalde gevallen kan het gaan om een eerste stap in het kader van het opklaren van verzuurde of verstarde relaties binnen het team.

In elk van de gevallen staat het creŽren van een veilig werkklimaat centraal. Van hieruit gaan we aan de slag met een aantal actieve werkvormen en richten we ons op het benoemen van elkaars kwaliteiten. Hierdoor komt er meer ruimte vrij om stil te staan bij de werkpunten binnen het team.

Via duidelijke afspraken benoemen we deze werkpunten in een veilige, open sfeer. Door aandacht te besteden aan geschikte communicatie, geven teamleden feedback op een niet-bedreigende en constructieve manier. Deze werkwijze zorgt ervoor dat er een opening gecreŽerd wordt. De mate waarin deze opening benut wordt om tot een vergelijk, een aangepaste samenwerking of een nieuw elan te komen zal bepalen in hoeverre de sessies teambuilding geslaagd zijn. Iedere deelnemer heeft hierbij zijn/haar verantwoordelijkheid.

Praktische gegevens

1 of meerdere sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche