PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Co÷peratieve leerstrategieŰn in een taalvak

Doelgroep

Leerkrachten 3de graad lager onderwijs, secundair onderwijs, volwassenenonderwijs, en hoger onderwijs, CLB-medewerkers, directies en leidinggevenden

Inhoud

Een systematische en onderbouwde manier om een taal actief te verwerken en leerprestaties te verhogen.

Door veel onderlinge interactie tijdens het leren voelen leerlingen zich betrokken. Als ze als hecht team op een actieve manier leren samenwerken, ervaren alle kinderen leersucces en wordt het klasmanagement geoptimaliseerd. Professor Spencer Kagan werkte deze visie uit in Co÷peratieve LeerstrategieŰn (voorheen Structureel Co÷peratief Leren genoemd), met geschikte werkvormen en bijpassend klasmanagement. Wij zetten vandaag CLS in gericht op taal.

CLS is een werkwijze waarbij leerlingen effectief samenwerken in groepjes van twee of vier leerlingen ongeacht of het over taal, rekenen of een andere lesinhoud gaat. Deze aanpak is bewerkt voor het Nederlandstalig onderwijs. Uniek voor deze werkwijze zijn de GIPS-principes: Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane actie.

Co÷peratief Leren maakt gebruik van didactische structuren. Dit zijn aansprekende activiteiten die leerlingen effectief laten samenwerken met gebruik van jouw leerstofinhouden en -methoden. In deze workshops spitsen we ons uitsluitend toe op taal. Leerlingen leren van Ún met elkaar en ze leren meer.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche