PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Denken zichtbaar maken

Doelgroep

Inhoud

Je kan kinderen leren denken, maar hoe maak je dat denken dan weer grijpbaar, zichtbaar, vergelijkbaar, … ? En hoe zorg je dat het niet bij die éne denkoefening blijft en dat het daarna niet weer stilletjes uit het vizier verdwijnt?

Dat doe je door denkroutines zichtbaar te maken in je klas.

Denkroutines zijn denkstrategieën die je regelmatig kan laten terugkomen in de klas, over verschillende vakken en contexten. Doordat dezelfde routines regelmatig en in verschillende situaties aan bod komen, raken kinderen de opeenvolging van denkstappen gewoon en kunnen ze deze ook zelfstandig gaan kiezen en gebruiken. De denkstrategie wordt een routine. Zichtbare denkroutines ondersteunen zowel het diepgaand leren als de ontwikkeling van leerlingen tot zelf-gestuurde leerders.

De workshop is gebaseerd op het werk van Ron Ritchhart die in 2011 Making Thinking Visible publiceerde. Dit werk bouwt verder op Cultures of Thinking waarbij dezelfde schrijver op zoek ging naar hoe scholen denkende scholen kunnen worden. In Denken Zichtbaar Maken maak je op een praktische manier kennis met verschillende ruim bruikbare denkroutines en met de manier waarop je die routines best begeleidt in de klas.

Het is handig als je voor de workshop een overzicht meebrengt van je lesprogramma van de volgende week of twee. We gaan immers ook op zoek naar concrete transfermogelijkheden naar je eigen klaspraktijk.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche