PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Co÷peratieve leerstructuren in wetenschappen, wiskunde, ...

Doelgroep

Inhoud

Door veel onderlinge interactie tijdens het leren, voelen leerlingen zich betrokken. Als ze als hecht team op een actieve manier leren samenwerken, ervaren alle kinderen leersucces en wordt het klassenmanagement geoptimaliseerd. Deze structuren zijn ideaal om ingezet te worden binnen de hedendaagse heterogene klasgroepen.

Professor Spencer Kagan werkte deze visie uit in Co÷peratieve LeerstrategieŰn, met geschikte werkvormen en bijpassend klassenmanagement.

CLS is een werkwijze waarbij leerlingen effectief samenwerken in groepjes van twee of vier leerlingen ongeacht of het over taal, wiskunde of een andere lesinhoud gaat. Deze aanpak is bewerkt voor het Nederlandstalig onderwijs. Uniek voor deze werkwijze zijn de GIPS-principes: Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane actie. Met co÷peratief leren doet men ook beroep op de verwerking van de kennis en informatie, de sociale- , de communicatie- en de denkvaardigheden, alsook de groepsdynamische processen.

Co÷peratief Leren maakt gebruik van didactische structuren. Deze structuren kunnen binnen alle onderwijsniveaus en alle vakken ingezet worden. De trainers van Art de Co passen hun inhouden aan afhankelijk van de groep waarmee ze aan de slag gaan.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche