PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Omgaan met te mondige kinderen

Doelgroep

Inhoud

‘Goede manieren’ en fatsoen bewaken, door begrenzen, begeleiden, straffen, negeren, humor...

We hebben de laatste decennia kinderen voluit een stem gegeven, ..maar hebben we hen ook begeleid in het ‘fatsoenlijk gebruik’ van deze mondigheid?
Kunnen we grenzen stellen aan mondigheid?
Wat betekent ‘beleefd’ zijn, wanneer en hoe treden we op?

Deze training geeft een aantal tips om beter om te gaan met kinderen die te assertief zijn, en de grens van ‘fatsoen’ of ‘respect’ vergeten zijn , misbruiken of niet kennen.
We zoeken een correcte houding, als leerkracht/begeleider, om buiten-sporige mondigheid te begeleiden.

We verkennen de verschillende tools die een gedragsverandering kunnen ondersteunen :

  • duidelijke grensoverschrijding : ‘schrik-angst’ straffen of ‘code-respect ’straffen
  • toevallige, minder duidelijke grensoverschrijding : begeleiden, negeren of humor

Werkvorm: Interactieve vorming met vele voorbeelden.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche