PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Spellingsmoeilijkheden remedi├źren

Doelgroep

Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs (1ste tot 3de leerjaar)

Inhoud

Tijdens deze nascholing worden er antwoorden gegeven op volgende vragen:

  • Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk?
  • Welk zijn de deelbewegingen van de schrijfbeweging ?
  • Hoe is de correcte potloogreep en waarom ?
  • Wie leert deze potloodgreep aan, wanneer en hoe?
  • Hoe is de juiste schrijfhouding en ´┐Żbeweging en waarom ?
  • Welke voorbereiding gebeurt er best in de kleuterklas ?
  • Welke moeilijkheden zijn er bij het leren schrijven en welk is de taak van de verschillende participanten ?
  • Welke tips, oefeningen, adviezen en hulpmiddelen kunnen we geven om het schrijven te vergemakkelijken ?
  • Wanneer gebruiken we een computer en wanneer moeten we als leerkracht kinderen verwijzen voor extra-hulp ?

We hebben aandacht voor : proces en product, linkshandigheid, dysgrafie, omkeringen en andere schrijfmoeilijkheden. Er zal getekend en geschreven worden en we kijken kritisch naar schrijfmethodes.

Sleutelwoorden zijn: procesgericht, uniformiteit, kindvriendelijk, bewegingsvriendelijk, positiviteit, 15 gouden regels, deelvaardigheden, souplesse.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche