PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Cultuur in de klas

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs en derde graad lagere school

Inhoud

In deze sessie beperken wij ons niet tot de kunsteducatieve waarde van bv. een historisch bezoek aan een kunststad, een erfgoedtentoonstelling, een schoolconcert, een kunstproject, een schoolreis naar Canterbury of Rome ... Ook gaan we niet echt in op voordrachtwedstrijden of betalende vormen van vrijetijd (dansschool, muziekschool enz.). Dit is cultuureducatie in de strikte zin.
Wij focussen op activiteiten in de klas die leerlingen algemeen cultureel emanciperen zonder ergens speciaal naar toe te moeten gaan of een speciaal evenement te organiseren. Onderdompeling, beleving en stilstaan bij de culturele dimensie van mens en maatschappij koppelen we rechtstreeks aan vakoverschrijdende eindtermen.
In die zin geeft elke lesactiviteit uitzicht op cultuureducatie in de brede zin.
We stappen af van het neerbuigend oordeel dat leerlingen te weinig cultuur hebben en dat cultuuronderricht de oplossing is. Iedere leerling heeft een culturele rugzak. Het dagelijks leven zit vol cultuur. Daar gaan we creatief mee aan te slag.
In deze sessie krijgen de deelnemers inzage hoe cultuureducatie concreet gestalte kan krijgen. Verschillende invalshoeken worden aangereikt en deze aanpak levert werkbare lesideeŽn op.
Op de volgende vragen gaan we concreet in. Hoe kunnen we leerlingen warm maken voor cultuur die hen vreemd is? Op welke manier kunnen leerlingen hun culturele eigenheid bewustworden? Hoe drukken we leerlingen met de neus op de school - en lescultuur?

Paul Timmermans is onderwijspedagoog met jaren expertise in cultuur- en kunsteducatie.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche