PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Evaluatie kan de hemel zijn
Ook in kunstzinnige vorming

Doelgroep

Voor leerkrachten uit het secundair onderwijs en uit het deeltijds kunstonderwijs; voor leerkrachten derde graad lager onderwijs

Inhoud

Automatisch denkt men bij evaluatie aan vervelende toetsen, stressvolle proeven en afmattende examens. Zowel leerlingen als leerkrachten ervaren evaluatie nog teveel als domper op de leerpret.
Op welke manier doen we bij het evalueren de eigenheid van kunstzinnige educatie (muziek, beeldend werk, esthetica, woord, dans, nieuwe media) geen geweld aan? Je evaluatie is op de eerste plaats een afdruk van je onderwijsperspectief: Draait het in je lessen rond vakkennis en technieken alleen? Wil je elke leerling in zijn kunstzinnige persoonlijkheid aanspreken en ondersteunen? Leg je bij het evalueren de nadruk op de onzichtbare binnenkant van je leerlingen? Moet en kan alles wel op papier staan?

Het thema "evaluatie" (klassiek vs nieuw) draaien we eerst binnenste buiten om genuanceerd door te kunnen stoten tot evaluatievormen die tegemoet komen aan authentiek kunstzinnig onderwijs / muzische vorming. We hebben oog voor het procesgerichte en voor opvolging van de leerlijn.
Tot slot worden de laatste knelpunten rond het thema blootgelegd zodat evalueren de hemel kan zijn ook in kunsteducatie.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche