PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafdheid bij kleuters

Doelgroep

Leerkrachten kleuteronderwijs

Inhoud

Het is zeer belangrijk al in de vroege kinderjaren gericht en gepast in te spelen op de ontwikkeling van onze jonge wereldburgers. Daartoe is het raadzaam om, al in een vroeg stadium, een rijke speel- en leeromgeving aan te bieden, zodat ‘alle' kinderen hun talenten kunnen laten zien. Dit is de beste manier om kinderen met ontwikkelingsvoorsprong en/of hoogbegaafdheid op te sporen en te begeleiden. Er wordt vaak ten onrechte gedacht en dikwijls uitgesproken: ‘de knappe koppies komen er vanzelf wel'!

Sessie 1 (voormiddag): Ontwikkelingsvoorsprong (hoogbegaafdheid) bij kleuters

Wanneer mogen we spreken over een ‘ontwikkelingsvoorsprong'? Hoe worden deze kleuters opgespoord? Doen we een IQ - onderzoek en/of andere testen? Laten we een kleuter versnellen en wanneer?
Hoe begeleiden we deze kleuters in de klas en in de kangoeroewerking buiten de klas? ...

Deze vragen en andere noden rond ontwikkelingsvoorsprong (hoogbegaafdheid), onderpresteren, kangoeroewerking,... bij kleuters zullen beantwoord worden in de eerste sessie.

Tevens staan we stil bij het ‘signaleren' van kinderen met ontwikkelingsvoorsprong op jonge leeftijd. We werken met gerichte observatielijsten en gaan er praktisch mee aan de slag.

Er worden tips gegeven voor de intellectuele en de sociaal-emotionele aanpak van kinderen die met reuzensprongen vooruit gaan.

Sessie 2 (namiddag): Kangoeroewerking, materialen en mogelijkheden om te differentiëren

In deze sessie maken we kennis met kangoeroewerking in de kleuterschool, zowel binnen als buiten de klaspraktijk, tijdens de doebord-werking en/of het contractwerk, zodat het verschil in de bagage van de ‘kwetsbare' kinderen wordt gecompenseerd. De nascholer vertelt aan de hand van fotomateriaal over haar ervaringsgericht werken in een kangoeroeklas, waar ‘het kleuterinitiatief' centraal staat.

Het grootste deel van deze sessie gaan we ‘al spelende leren' en maken we kennis met didactisch materiaal waarmee we onmiddellijk aan de slag kunnen, waaronder materialen die eenvoudig zelf te maken zijn.

Een derde sessie, met nadruk op sociale vaardigheden, wordt voor geïnteresseerden apart aangeboden in december.

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche