PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Wiebelkinderen

Doelgroep

Inhoud

Iedereen herkent ze wel, die kinderen die we vaak aanspreken op hun ‘wiebelend’ gedrag:
“Zit nu eens stil, stop met prullen, concentreer u nu eens, …”.
Of die kinderen waarvan we wel eens zeggen: “die is toch altijd zo gespannen en gestresseerd, als ze zich wat meer zou ontspannen zou het beter gaan, …”.
Of “stop eens met dromen, let eens op!, …”

Kinderen krijgen op een dag massaal veel prikkels binnen. Vele kinderen slagen er niet in om die op een snelle en efficiënte manier te verwerken, wat tot veel spanning leidt. Dit uit zich dan soms in wiebelen, prullen, concentratieproblemen, wegdromen, stress, lichamelijke klachten, faalangst, uitstelgedrag, onderpresteren, …

Dat wiebelen, prullen of wegdromen heeft wel degelijk een functie. Vaak gaat het om een ontladen van opgebouwde spanning. Op zich is ontladen een goede strategie, maar doen kinderen dit soms op zo’n manier dat het storend is voor anderen in het klasgebeuren of dat ze daardoor niet meer kunnen volgen wat er in de klas gebeurt.

Als we dat wiebelen, prullen of wegdromen afblokken zonder iets anders in de plaats te geven, blijven de spanningen zich verder opbouwen en uit zich dat in explosief gedrag of zet het zich om in innerlijke spanning (stress).

We willen deze dag dan vooral stilstaan bij mogelijke andere kanalen om die spanning te kanaliseren zodat het voor iedereen ok blijft.

  • we kijken naar:
    • hoe lichamelijke en mentale onrust (stress) bij kinderen zich opbouwt en uit in gedrag
    • naar de functie van ‘wiebelen’ e.d.
  • we doorlopen verschillende oefeningen die tussendoor in de klas gebruikt kunnen worden, gebaseerd op 4 peilers : ontladen – gronden – in balans blijven - ontspannen
    (de oefeningen zijn gebaseerd op verschillende ideeën uit o.a. kinderyoga, mindfulness, relaxatie, braingym – voorkennis of ervaring hierin is absoluut niet nodig)
    (bij het inoefenen wordt verwacht dat deelnemers deze oefeningen ook samen echt meedoen, dus het wordt vooral een doe-dag! We gaan bewegen, dansen, zingen, kleuren…)
  • we staan stil bij een aantal praktische tips rond omkadering en prikkeldosering in de klas
  • literatuur en infobronnen

Op het einde van de vorming:

  • heb je meer inzicht in ‘wiebelgedrag’ en de uitingsvormen van stress bij kinderen
  • weet je duidelijk waar de 4 peilers (ontladen – gronden – evenwicht – ontspannen) voor staan en wanneer en hoe je bijhorende oefeningen in de klas kan gebruiken
  • ben je ervan overtuigd dat deze ‘tussendoortjes’ niet alleen helpend zijn voor de kinderen in jouw klas, maar ook voor jou als leerkracht (want uiteraard heb jij in de klas ook behoefte aan die 4 peilers om elke dag weer opnieuw met voldoende energie en focus voor de klas te kunnen staan)

   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche