PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Zeg niet "Hoe slim ben je?" maar "Hoe ben je slim?" Werken met meervoudige intelligentie in de klas

Doelgroep

Leerkrachten basis- en secundair onderwijs

Inhoud

Het onderwijs doet vooral een beroep op 2 soorten intelligenties: de verbaal linguïstische en de logisch mathematische. Leerlingen hebben echter diverse intelligentiepatronen. (8 in totaal) Ze leren het best en meest als leraren hun instructies en werkvormen afstemmen op de diversiteit aan intelligenties. We presenteren hier een aanpak van meervoudige intelligentie die zich eenvoudig in laat passen in lessituaties. Zonder dat daar complexe veranderingen in de school voor nodig zijn.

Uiteindelijk is de M.I.-theorie vrij eenvoudig. De centrale aanname is, dat er niet één of twee manieren van intelligent zijn bestaan, maar dat er vele manieren zijn. Dus, zeg niet “hoe slim ben je?” maar “Hoe ben je slim?”. De implicaties van deze aanname zijn, wanneer u ze gaat onderzoeken, verstrekkend. Als we ons als leerkracht volledig realiseren, dat leerlingen op verschillende manieren slim zijn en hiermee bewust rekening willen houden, dan transformeert dat onze onderwijswerkelijkheid. De M.I.-visie kan het onderwijs enorm verrijken en verfijnen. Het wordt mogelijk om ons onderwijsaanbod beter af te stemmen op de leerbehoeften en leervermogens van de leerlingen. De benadering van Professor Kagan geeft hier een directe en eenvoudige basis voor: Matchen, stretchen en vieren.

Tijdens deze workshop leer je :

  • de verschillende intelligenties kennen
  • de intelligenties via concrete toepassingen ervaren
  • de achtergrond van de intelligenties kennen
  • de begrippen matchen, stretchen en vieren kennen
  • hoe je M.I. met je team in de klas kunt implementeren

Praktische gegevens

2 sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche