PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Kinderen kennen en begrijpen: vakmanschap als leerkracht

Doelgroep

Inhoud

Een kind ontwikkelt soms een bepaald gedrag waar het voordelen kan uit halen, actiepatronen waarbij het zich goed voelt. Vanuit die positieve ervaring wil het kind dit patroon verder ontwikkelen en gebruiken in andere omgevingen ( een klas, verenigingen,…).

We verkennen 4 gedragspatronen:

  • sterke binding met emotie en de handigheid om emotioneel te chanteren
  • sterke binding met redeneren en de handigheid om in discussie te gaan
  • sterke binding met lichaam en de sterke zintuiglijke prikkels
  • sterke binding met de wereld en de zin om alles te begrijpen.
  • Elk patroon heeft zijn positieve uitstraling, elk patroon heeft zijn negatieve randgebieden. Elk patroon heeft zijn doel, elk patroon is een vraag zonder woorden.
    De kunst om die onderliggende vragen aan te voelen is vakmanschap.
    De kunst om de juiste antwoorden te geven op die onderliggende vragen is jouw ‘métier’:
    de kleine moeite en inspanning die je nu investeert, betekent een enorme tijdswinst in de toekomst.

    Deelnemers kunnen na deze studiedag: geďnspireerd aan de slag met het observeren van kinderen, collega’s, ouders

  • de vier bindingspatronen onderscheiden en detecteren
  • de grensoverschrijding naar negatief gedrag vlugger aanvoelen
  • de vier basisvragen, behoeftes eigen aan elk patroon herkennen
  • groeien in vakmanschap en bijhorende werktevredenheid ...!
  • Praktische gegevens

    1 sessie van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche