PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Communiceren met ouders

Doelgroep

Leerkrachten basis- en secundair onderwijs

Inhoud

Hoe we op hetzelfde spoor kunnen geraken.

“Ze werken tegen”, “We kunnen ze zo moeilijk bereiken”, “We zijn er niet voor opgeleid”. Achter deze uitspraken schuilt een zeer oprechte zorg voor het kind/de jongere. Het uiten van deze zorg is altijd een goed vertrekpunt, maar het volstaat niet. Om het gesprek met ouders aan te gaan is er meer nodig. Omgaan met verbale agressie, je kwetsbaar opstellen, een invoelende luisterhouding aannemen, rust en overzicht bewaren, herverwoorden, stiltes hanteren,enz. Allemaal vaardigheden waar je als leerkracht soms hard moet aan schaven. Zeker als blijkt dat je maar 10 minuten tijd hebt om het gesprek te voren.

Communiceren met ouders is een vlag die vele ladingen kan dekken.

  • Wij hebben het gevoel dat ouders niet naar ons luisteren. Maar komt hun boodschap wel bij jou binnen?
  • Ouders willen jouw oplossing niet meteen aanvaarden. Heb je hen echter de tijd en de ruimte gegeven om die te laten bezinken?
  • Bekijk je het kind vanuit het perspectief van de ouders? Vraag je wel eens af wat hun beleving is?
Via dit soort vragen krijgen we een duidelijker zicht op hoe jij communiceert met de ouders van jouw leerlingen.

Wat? Aan de hand van een aantal actieve werkvormen kunnen volgende thema’s aan bod komen:

  • Het slecht nieuws gesprek
  • Opjutters en rustbewaarders.
  • Belemmerende vooroordelen
  • De escalatieladder, het ijsbergmodel, zender –ontvanger
  • Het algemene schoolklimaat als basis voor de communicatie

Praktische gegevens

2 sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche