PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Activerende werkvormen in de praktijk brengen

Doelgroep

Leerkrachten secundair en hoger onderwijs

Inhoud

Leren maakt essentieel deel uit van het leven, het leven lang en het leven breed. Activerende werkvormen zijn hulpmiddelen om leerkrachten te voorzien van de vaardigheden om als levenslange en levensbrede lerende in het leven te staan.

Activerende werkvormen zijn didactische werkvormen die leerkrachten uitdagen om zelfontdekkend te leren via levensechte taken, ondersteund door een leerkracht. Ze kunnen talrijke vormen aannemen zoals casussen, probleemtaken, educatief spel, waarvan enkele voorbeelden worden voorgesteld. De resultaten van empirisch onderzoek wijzen naast voordelen, echter ook op nadelen en valkuilen bij het werken met activerende werkvormen. Tips voor de praktijk blijven bijgevolg niet achter.

Drie inhouden komen aan bod:

  • Wat zijn activerende werkvormen? Voorbeelden.
  • Percepties van leerkrachten betreffende activerende werkvormen.
  • Valkuilen en aandachtspunten bij activerende werkvormen: tips & trucs.
  • Praktische gegevens

    1 of 2 sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche