PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Je leerlingen motiveren: geef ze goesting om te leren

Doelgroep

Alle leerkrachten die op zoek zijn naar manieren om gedemotiveerde leerlingen en klasgroepen beter te begrijpen en te helpen…

Inhoud

“Ik doe zo mijn best, maar de meeste van mijn leerlingen willen niet mee…” We noemen het een gebrek aan motivatie of lui, vlug tevreden of simpelweg ‘niet willen’. Motivatie is een complex begrip. Psychologen zoeken naar het ‘waarom’, leraren vragen naar het ‘hoe’. Vele leerkrachten voelen zich verantwoordelijk voor de motivatie van hun leerlingen en dat is geen goede zaak: het leidt tot frustratie en onmacht.

Inzicht in de oorzaken van demotivatie kan leraren (individueel) en scholen (structureel) helpen om preventief te werken. Naast preventie is het zinvol dat zoveel mogelijk leerkrachten de vaardigheden ontwikkelen om een opbouwend gesprek aan te gaan met jongeren die kampen met demotivatie. Motiverende gesprekstechnieken kunnen ondersteuning bieden om jongeren te helpen terug de nodige energie te vinden om zichzelf te motiveren.

Hoe complex het motivatieproces ook is, motivatie is beïnvloedbaar en motiveren is mogelijk. En er is meer: leraren én leerlingen zijn voor hun wederzijdse motivatie sterker op elkaar aangewezen dan men tot nu toe heeft gedacht!

In deze nascholing proberen we ‘(de)motivatie’ beter te begrijpen aan de hand van volgende vragen:

  • Wat kunnen we preventief ondernemen om demotivatie te voorkomen?
  • Hoe motiverend is mijn school?
  • Gaan leerlingen naar school om te leren of om voortdurend te presteren?
  • Welke strategieën kunnen we toepassen op de gedemotiveerde groep?
  • Hoe motiveer ik mijn leerlingen elke dag opnieuw?
  • Hoe blijf ik zelf gemotiveerd?

We oefenen motiverende gesprekken aan de hand van concrete voorbeelden. Van de deelnemers wordt verwacht op een actieve manier met het eigen denken om te gaan. We voorzien de nodige ruimte en tijd om eigen voorbeelden uit de praktijk te verkennen en zoeken samen naar mogelijke oplossingen.

Praktische gegevens

1 of 2 sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche