PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Bemiddelingsgesprek: van conflict tot kans

Doelgroep

Inhoud

Een kennismaking met de mogelijkheden van bemiddeling binnen het onderwijs

Waar mensen samenwerken, kunnen er conflicten ontstaan. Dat is een vrij natuurlijk gegeven. Wanneer een conflict niet aangepakt wordt en bijgevolg ook groeit, dan zit de school met een probleem. Vandaar dat het goed is om mensen in je team te hebben die dit soort zaken kunnen aanpakken. Of het nu gaat om een conflict tussen collega’s, leerlingen of om allebei, een bemiddelaar is altijd welkom. Hij/zij neemt immers geen standpunt in, benut de (soms minimale) wil van beide partijen en begeleidt ze stapsgewijs richting een haalbaar compromis voor beide partijen.

De bemiddelaar velt geen oordeel. Hij luistert, parafraseert en checkt of hij de zaken goed gehoord heeft. Hij zorgt ervoor dat beide partijen de ruimte krijgen om hun verhaal te brengen. Hij bewaakt de gespreksregels, het proces en blijft bovenal neutraal. Daarnaast geeft hij beide partijen de kans om zelf oplossingen aan te brengen. Zonder te sturen gaat hij mee op zoek naar onderhandelingsruimte. En zo groeien de kansen om tot een oplossing te komen.

Stel je nu eens voor dat die bemiddelaar niet eens een leerkracht, maar wel een leerling is. Meer nog, hij is niet de enige op de school. Meerdere jongeren nemen de rol van bemiddelaar op zich. Wat zijn dan de mogelijke voordelen?

  1. Kinderen leren vaardigheden die zij de rest van hun leven kunnen gebruiken.
  2. De druk op de leerkrachten en het team vermindert.
  3. De vaardigheden die zij leren, zijn ook nuttig in andere lessen.
  4. Conflicten krijgen geen kans om te woekeren en te wegen op het school- of klasklimaat.
  5. De bemiddelaars nemen een voorbeeldrol op.
  6. Enz.

Wat doen we in deze werkwinkel?

  1. We leren de basisprincipes van bemiddelen kennen.
  2. We krijgen zicht op de verschillende stappen van een bemiddelingsproces.
  3. We leren deze stappen op een actieve manier kennen door er zelf mee aan de slag te gaan.
  4. We gaan na hoe we bemiddeling kunnen inzetten op verschillende niveaus (team-, ouder- en leerlingniveau).
  5. We staan stil bij de mogelijke vragen, hindernissen en valkuilen.
  6. We wijzen je de weg naar organisaties die jouw school kunnen ondersteunen bij een traject om bemiddeling in jouw school te implementeren.

Deze dag is een manier om kennis te maken met een aanpak die in diverse sectoren van ons maatschappelijk bestaan steeds meer veld wint. Het is een kans om eens te proeven van de mogelijkheden en af te wegen wat bemiddeling voor jouw school kan betekenen.

Praktische gegevens

1 sessie van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche