PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Lastig gedrag in de klas: voorkomen en aanpakken SO

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs

Inhoud

Lastig gedrag van leerlingen, klassen waar je schoorvoetend naartoe gaat,…
Herkenbaar voor elke leerkracht. Tovermiddeltjes zijn er niet. Ook deze vorming zal niet alle problemen oplossen. We bieden wel manieren om beter om te gaan met lastig gedrag, dit kan je helpen er minder stress aan over te houden.
Een aantal inzichten en technieken kunnen ertoe bijdragen dat je balans tussen ‘krachten’ en ‘lasten’ meer in evenwicht komt.

Tijdens deze vorming komen preventieve en curatieve strategieën aan bod die lastig gedrag beheersbaar kunnen maken voor jezelf, het schoolteam en het schoolbeleid.
Deelnemen met collega’s en beleidsverantwoordelijken van de eigen school biedt een meerwaarde voor de concrete implementatie van de inhoud.

We maken ruimte en tijd vrij om lastige situaties met individuele leerlingen en met groepen te bespreken en samen naar geschikte strategieën en reacties te zoeken. We oefenen vaardigheden zoals grenzen stellen en erkennend reageren.
We analyseren concrete situaties om er eigen leer- en werkpunten uit te halen. De ‘interactiewijzer’ (Leary) en het ‘leerkrachtig kader’ kunnen daartoe een handvat of een hulpmiddel zijn.

Voor alle duidelijkheid: onze aandacht gaat tijdens deze vorming naar leerlingen en klassen met lastig gedrag, niet naar situaties van extreem agressief gedrag.

Praktische gegevens

1 sessie van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche