PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Elke leerling meer dan één keer intelligent: meervoudige intelligentie in het onderwijs

Doelgroep

Schoolteams secundair onderwijs

Inhoud

“Dat is eigenlijk een heel domme leerling. Die daar, dat is een heel slimme. Dat zie je ook aan zijn punten.“

Nee, alle leerlingen beschikking over meer dan één intelligentie! In deze sessie gaan we eerst dieper in op de verschillende intelligenties: elk individu beschikt erover maar we doen er te weinig mee in het gewoon onderwijs omdat we hoofdzakelijk bekommerd zijn om de verbale en de logisch-mathematische intelligenties. Daarmee hebben we het niet over Nederlands of wiskunde maar over alle schoolvakken die nog steeds de meervoudige leermogelijkheden onderbelichten of verwaarlozen.

In de voetsporen van Howard Gardner, auteur van de meervoudige intelligentie, zien we intelligentie niet als een vaststaand gegeven van “je hebt het of je hebt het niet”, maar als een achtvoudige ‘elastiek’. De leerkracht kan de leerlingen veel intelligenter maken dan hij denkt en dat op verschillende gebieden.
In een tweede deel zoeken we naar leertaken en uitdagende lesactiviteiten die ertoe bijdragen om leerlingen in hun meervoudige intelligentie aan te spreken en te ontwikkelen. Ook gaan we concreet in op de pedagogische kracht in ons om bergen te verzetten bij alle leerlingen van de klas.

Praktische gegevens

1 sessie van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche