PDCL  
Home Praktisch Bereikbaarheid Contact
Individugericht:
- Kleuter/peuter
- Lager
- Secundair
- Directie en administratie
- Postgraduaat
- BanaBa
Teamgericht:
- Basis
- Secundair
- Op aanvraag
Nascholing... onze taak!
Prioritaire Nascholing
Links
Nieuwsbrief

Uitgebreid zoeken...

 
 
 
   

Omgaan met agressief gedrag op school

Doelgroep

Schoolteams secundair onderwijs

Inhoud

Wie in het onderwijs werkt, krijgt vroeg of laat te maken met agressief gedrag. Dit gaat van vernederende opmerkingen, eisend gedrag, spullen kapotmaken, een vechtpartij, … tot (kleine) criminele feiten.

Hierop weerbaar reageren veronderstelt het vaardig hanteren van verschillende reactiestrategieën én het beheersen van je eigen angst, onmacht en kwaadheid.

Beide aspecten krijgen aandacht in onderstaand programma.
  • Wanneer noemen we gedrag “agressie”? Hoe vaak en in welke vormen komt agressie op school voor? Een theoretisch raamwerk (o.m. een onderverdeling in soorten agressie en uitleg over de fysiologische aspecten ervan) helpt om beter greep te krijgen op het fenomeen.
  • Het voorkomen van agressief gedrag: maatregelen die ieder personeelslid zélf kan toepassen.
  • Strategieën om efficiënt om te gaan met agressie komen aan bod: kalmeren, confronteren, ontmijnen en vermijdende reacties. We staan ook stil bij de vraag hoe je elkaar als team kan steunen bij agressie.
  • Emoties (voor, tijdens en na de feiten): eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid, … onder controle houden én omgaan met de emoties van zichzelf en anderen achteraf.

Praktische gegevens

1 of meerdere sessies van 3 uur
   
     
© 2007 - Website designed by Cedric De Herdt, created by Wouter Vandenbussche